Popyt na pojazdy elektryczne przekracza oczekiwania

Globalny udział samochodów elektrycznych w nowych dostawach w 2021r. przekroczył oczekiwania. Rządy i korporacje poczyniły również postępy w zakresie regulacji i strategii. Utrzymanie produkcji pozostaje wyzwaniem, a wysokie ceny surowców wpływają na pogorszenie perspektyw. Oczekuje się jednak, że w 2022 roku udział samochodów elektrycznych wzrośnie, a duże zamówienia zapowiadają dalsze wzrosty w 2023 roku.

Globalny popyt na pojazdy elektryczne przekracza oczekiwania

Globalne rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych wyprzedza wcześniejsze oczekiwania. Globalny udział w nowych rejestracjach osiągnie 9% w 2021 r. (6,6 mln), podczas gdy wcześniej oczekiwano 6%. Do osiągnięcia tego wyniku przyczyniło się przyspieszenie w Europie (udział 19%) i Chinach (udział 14%). Stany Zjednoczone pozostają w tyle, jeśli chodzi o elektryfikację nowych samochodów (całkowity udział pojazdów elektrycznych wyniósł zaledwie 4,5% w 2021 r.), ale czasy się zmieniają. Na przykład Ford w ciągu kilku miesięcy otrzymał 200 000 rezerwacji na nowy, w pełni elektryczny samochód dostawczy F150. Wraz z rozpoczęciem produkcji zwiększy się udział pojazdów elektrycznych. 

Światowy wzrost popularności pojazdów elektrycznych nabiera tempa, Europa nadal pozostaje w czołówce

Udział pojazdów elektrycznych w całości nowych rejestracji per region

źródło: BNEF, IEA, ACEA, ING Research

Największe rynki samochodowe w Europie przyspieszają, podnosząc kontynent na duchu

Jeśli chodzi o udział pojazdów elektrycznych w nowych rejestracjach w Europie w 2021 r., to zarówno pojazdy w pełni elektryczne (BEV – battery electric vehicule) (10%), jak i hybrydy typu plug-in (9%) nadal rosną, do czego przyczyniają się nowe modele wprowadzane na rynek. W Europie największe rynki samochodowe – Niemcy (14%), Wielka Brytania (12%) i Francja (10%) – odnotowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży pojazdów BEV. Podwojenie udziału pojazdów w pełni elektrycznych w Niemczech, największym europejskim rynku samochodowym, przyczyniło się do wzrostu średniej europejskiej. Dużym rynkiem samochodowym, który nadal pozostaje daleko w tyle, są Włochy, gdzie udział pojazdów elektrycznych wyniósł zaledwie 5% w 2021 r.  

Udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów w Europie w 2022 r. wynosi już 10%

źródło: ACEA, ING Research

Ograniczenia produkcji zmniejszają potencjał w 2022 r. 

W ciągu ostatniego roku całkowita produkcja nowych samochodów była znacznie utrudniona z powodu niedoborów półprzewodników. To jeszcze nie koniec braków, a kilka europejskich zakładów produkcyjnych, w tym VW i BMW, napotkało nowe utrudnienia w łańcuchach dostaw z powodu przerw w dostawach u ukraińskich dostawców wiązek kablowych. Opóźnienia związane z blokadami w Chinach mogą pojawić się także w późniejszym okresie tego roku. Oznacza to, że niedostateczna produkcja utrzyma się przez cały bieżący rok. 

Pojazdy elektryczne wymagają większej liczby układów scalonych, ale producenci samochodów również traktują produkcję priorytetowo

W pełni elektryczne pojazdy, które mają bardziej złożone projekty cyfrowe, wymagają średnio około 2000 chipów, czyli mniej więcej dwa razy więcej niż w przypadku samochodów konwencjonalnych. Podaż standardowych układów scalonych, które nadal są wykorzystywane w samochodach elektrycznych, była niewystarczająca, ponieważ większość rozbudowy mocy produkcyjnych koncentrowała się na układach wysokiej klasy. Te problemy z podażą skłoniły producentów samochodów do ustalenia priorytetów w zakresie typów produkowanych samochodów. Jednak producenci nadal starają się zwiększyć produkcję pojazdów elektrycznych (w tym pojazdów typu E-SUV) zużywających układy scalone, aby dotrzymać kroku konkurentom w zakresie transformacji ekologicznej i spełnić europejskie cele w zakresie redukcji emisji CO2 przy średniej produkcji.

Udział samochodów w pełni elektrycznych w nowej sprzedaży w Europie zbliża się do 15%

źródło: ACEA, ING Research

Udział BEV w Europie zmierza do kolejnego kamienia milowego, jakim jest 15%

Udział pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym rozpoczął się w tym roku powoli. W pierwszym kwartale wyniósł 10%. Liczba samochodów wprowadzanych na rynek w tym roku jest w pełni uzależniona od zdolności produkcyjnych. Wśród wypełnionych po brzegi portfeli zamówień i ambitnych planów spodziewamy się dalszego wzrostu z 10% w tym roku, choć zdolność do przyspieszenia jest ograniczona. Tesla rozpoczęła w tym roku produkcję w swojej berlińskiej fabryce, co stopniowo doprowadzi do zwiększenia dostaw. Podaż chipów wykazuje pewne oznaki poprawy, co może zapewnić pewną elastyczność i wesprzeć wskaźniki produkcji w drugiej połowie 2022 roku.

Tesla nadal prowadzi na globalnym rynku pojazdów elektrycznych, VW dominuje w Europie

źródło: IEA, ING Research

Zamówienia wspierają krótkoterminowy wzrost popytu – pomagają wyższe ceny paliw

Pomimo niekorzystnej sytuacji po stronie podaży, strona popytowa jest silna, a księgi zamówień na pojazdy elektryczne są dobrze wypełnione, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu konsumentów. Popyt jest wspierany fiskalnie i wyraźnie istnieje. Lider europejskiego rynku pojazdów elektrycznych, koncern VW, poinformował w kwietniu, że posiada portfel zamówień na 300 000 pojazdów elektrycznych dla samej tylko Europy Zachodniej (trzykrotnie więcej niż globalne dostawy w pierwszym kwartale), chociaż nowe zamówienia na pojazdy elektryczne będą realizowane dopiero w 2023 roku.

Wyższe ceny paliw w związku z wojną na Ukrainie mogą również zwiększyć zainteresowanie konsumentów samochodami BEV. Mimo że ceny energii elektrycznej również wzrosły, silniki elektryczne są bardziej energooszczędne niż silniki spalinowe, co w połączeniu z tańszymi opcjami ładowania w domu lub w pracy może korzystnie wpłynąć na popyt. 

Chiny zwiększają sprzedaż pojazdów elektrycznych szybciej niż wynosi średnia światowa

źródło: BNEF, ING Research

Chiny, jako największy rynek pojazdów elektrycznych, przyczyniają się do globalnego wzrostu popularności

Chociaż Chiny pozostają w tyle za Europą pod względem udziału w rynku pojazdów elektrycznych, to już teraz są (zdecydowanie) największym rynkiem pojazdów elektrycznych pod względem liczby egzemplarzy. Całkowita liczba rejestracji pojazdów elektrycznych potroiła się do 3,35 mln w 2021 roku (w tym 1,3 mln samochodów w pełni elektrycznych). Zarówno VW, jak i lider chińskiego rynku BYD, poinformowały o wzroście całkowitego popytu na EV w Chinach na początku 2022 roku. Co jest obiecujące, ponieważ blokady nadal ciążą na rynku samochodowym. Całkowity udział pojazdów elektrycznych w 2021 roku wyniósł 13%, co oznacza, że rynek chiński zbliża się do rynku europejskiego pod względem udziału w sprzedaży.

Wyższe ceny metali do akumulatorów i opóźniona podaż mogą ograniczyć średnioterminowe tempo elektryfikacji

W perspektywie średnioterminowej sytuacja może wyglądać nieco inaczej. Gwałtownie rosnące ceny metali do produkcji akumulatorów mogą ograniczyć tempo elektryfikacji do końca dekady. Wzrost podaży metali stosowanych w produkcji akumulatorów, takich jak lit, nie nadąża za popytem, a ceny akumulatorów nie spadną tak jak dotychczas. Powoduje to, że pojazdy elektryczne są droższe w porównaniu z tradycyjnymi samochodami i może spowolnić proces przechodzenia na pojazdy elektryczne, choć polityka fiskalna również odgrywa tu pewną rolę. 

 

Materiał źródłowy: Electric vehicle uptake exceeds expectations | Article | ING Think

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.