5 powodów, dla których globalne koszty wysyłki będą nadal rosły

Koszty transportu gwałtownie wzrosły. Ostra konkurencja o zdolności przewozowe w transporcie morskim jest nową normą. Faktem jest, że nowe zdolności przewozowe pojawiają się powoli. Z tego powodu stawki frachtowe będą nadal osiągać nowe maksima w tym roku, a w dłuższej perspektywie pozostaną powyżej poziomów sprzed pandemii.

 

Brak krótkoterminowej ulgi

Od jesieni 2020 r. koszty transportu morskiego silnie rosły. W pierwszych miesiącach tego roku nastąpił kolejny wzrost cen dla różnych stawek frachtowych (suche ładunki masowe, kontenery) na głównych szlakach handlowych. Ceny dla kilku szlaków handlowych wzrosły trzykrotnie w porównaniu z ubiegłym rokiem, a ceny czarteru kontenerowców odnotowały podobne wzrosty.

Niewiele wskazuje na to, by w najbliższym czasie sytuacja miała się uspokoić. W drugiej połowie tego roku stawki będą prawdopodobnie nadal rosły. Powodem jest rosnący globalny popyt, który będzie nadal napotykał na ograniczony wzrost zdolności przewozowych i negatywne skutki lokalnych lockdown’ów. Nawet jeśli pojawią się nowe możliwości przewozowe, przewoźnicy kontenerowi mogą być bardziej aktywni w zarządzaniu nimi, utrzymując stawki frachtowe na wyższym poziomie niż przed pandemią.

Oto pięć powodów, dla których koszty nie spadną w najbliższym czasie.

  1. Utrzymująca się nierównowaga globalna powoduje dalszy wzrost cen

Problemy, które narastały od początku pandemii, obejmowały brak równowagi w produkcji i popycie na towary. Przy czym kraje zamykały i otwierały się w różnych okresach. Również przedsiębiorstwa żeglugowe ograniczały zdolności przewozowe na głównych trasach i brakowało pustych kontenerów. Wraz z postępującym ożywieniem gospodarczym nastąpił silny wzrost światowego popytu, zwłaszcza w sektorach najściślej związanych z międzynarodowym handlem towarami. Konkurencja o zdolności przewozowe w transporcie morskim nasiliła się w miarę dalszego otwierania się gospodarek i odbudowywania zapasów w kilku ogniwach łańcuchów dostaw.

Globalne koszty wysyłki

globalne koszty wysyłki

Źródło: Chińskie Ministerstwo Transportu, Harper Petersen & Co. oraz Baltic Exchange poprzez Macrobond, ING

Wzrost indeksów stawek frachtowych rok do roku, 2018 – maj 2021

  1. Niewiele alternatyw dla frachtu morskiego

Brak alternatywy dla frachtu morskiego oznacza, że trudno jest obecnie uniknąć gwałtownego wzrostu kosztów transportu. W przypadku produktów o wyższej wartości, alternatywne środki transportu byłyby zwykle opcją, np. wysyłka urządzeń elektronicznych drogą powietrzną lub koleją, nie tylko poprzez “Jedwabny Szlak”. Zdolność przewozowa jest jednak obecnie ograniczona, wzrosły też taryfy. Wysyłający produkty o niższej wartości, takie jak artykuły gospodarstwa domowego, zabawki, artykuły promocyjne lub t-shirty, zaobserwowali wzrost kosztów frachtu z około 5% kosztów zaopatrzenia do ponad 20%.

Trudności z zaabsorbowaniem wzrostu marż na taką skalę oznaczają, że konsumenci mogą zacząć odczuwać skutki wzrostu cen lub zmian w dostępności produktów.

  1. Niezrównoważone ożywienie gospodarcze w całym 2021 r.

Niektóre kraje już teraz eksportują więcej towarów niż przed pandemią. W innych, w tym w USA, eksport nadal pozostaje w tyle za ogólnym ożywieniem produkcji. Handel towarami będzie dalej wzrastał, gdy nie tylko główne kraje handlowe, ale także ich partnerzy handlowi, będą kontynuować ożywienie gospodarcze. Wobec utrzymującej się konkurencji o możliwości przewozu towarów drogą morską, niezrównoważone ożywienie gospodarcze będzie nadal pogłębiać niektóre problemy handlu światowego, w tym przemieszczanie się pustych kontenerów. Wszystko to składa się na większą presję na stawki frachtowe w najbliższym czasie.

  1. Zmniejszona liczba pustych rejsów pomoże złagodzić ograniczenia przepustowości

W skali globalnej zdolność przewozowa na głównych szlakach żeglugowych powróciła do poziomu sprzed lockdown’ów w 2020 r. Mimo to puste rejsy (odwołane zawinięcia do portów) nadal zmniejszały o 10% planowaną zdolność przewozową w pierwszym kwartale. Obecnie widać oznaki poprawy, według obecnych planów liczba pustych rejsów wyniesie średnio 4% w bieżącym kwartale.

Wykorzystane i anulowane zdolności przewozowe

zdolności przewozowe

Źródło: eeSea, ING

Całkowita zdolność przewozowa na trasach między Europą, Ameryką Północną i Azją

  1. Zatory i zamknięcia portów powodują opóźnienia

Jak sugeruje związek między odwołanymi rejsami a opóźnieniami, zatłoczenie jest częścią problemu. Wyniki żeglugi w 2021 r. utrzymują się na tym samym poziomie, co w 2020 r., jeśli chodzi o niższy odsetek statków przestrzegających harmonogramu i rosnące średnie opóźnienia spóźnionych statków. Istnieją pewne oznaki, że średnia wydajność zacznie się poprawiać, ponieważ w kwietniu udział statków docierających do celu na czas przestał się zmniejszać, a średnie opóźnienia uległy poprawie. Jednak ogólna wydajność pozostaje najniższa od dziesięciu lat, od kiedy zaczęto prowadzić rejestry.

Jednocześnie pandemia nadal prowadzi do zakłóceń, takich jak nagłe zamknięcie chińskiego portu kontenerowego Yantian, czy też czwartego co do wielkości portu kontenerowego na świecie Shenzhen. Mimo że operacje zostały wznowione, zatory i ciągła potrzeba podjęcia środków w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19 oznaczają, że opóźnienia nadal narastają. Chociaż Chiny i inne główne kraje handlowe czynią postępy w programach szczepień, stworzenie odporności wymaga czasu. W konsekwencji przerwy w dostawach pozostaną ryzykiem w nadchodzących miesiącach.

Odsetek statków przybywających na czas

statki przypływające na czas

Źródło: Sea-Intelligence, ING

Napływ nowych pojemności kontenerowych złagodzi presję cenową, ale nie wcześniej niż w 2023 r.

Liniowce kontenerowe odnotowały znakomite wyniki finansowe w czasie pandemii, a w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2021 r. nowe zamówienia na kontenerowce osiągnęły rekordowy poziom 229 statków o łącznej pojemności ładunkowej 2,2 mln TEU[1]. Kiedy nowa pojemność będzie gotowa do użytku, w 2023 r., będzie to oznaczać 6% wzrost po latach niskich dostaw, którego złomowanie starych statków nie powinno znacząco zmniejszyć. Wraz z wyjściem światowego wzrostu gospodarczego z fazy nadrabiania zaległości, nadchodzący wzrost zdolności przewozowych w transporcie morskim będzie wywierał presję na obniżenie kosztów transportu. Niekoniecznie jednak przywróci stawki frachtowe do poziomu sprzed pandemii, ponieważ wydaje się, że kontenerowce nauczyły się lepiej zarządzać zdolnościami przewozowymi w ramach swoich sojuszy.

W najbliższym czasie stawki frachtowe mogą jeszcze osiągnąć nowe maksima dzięki połączeniu dalszego wzrostu popytu i ograniczeń wynikających z zatłoczonego systemu. Nawet jeśli ograniczenia przepustowości zostaną złagodzone, stawki frachtowe mogą pozostać na wyższym poziomie niż przed pandemią.

 

Materiał źródłowy: 5 reasons global shipping costs will continue to rise | Article | ING Think

[1] Jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.