Prognozy dla branży motoryzacyjnej: odbudowa po traumatycznym 2020 roku

Globalna sprzedaż samochodów powinna wzrosnąć w tym roku o około 7 do 9%, gdy światowa gospodarka się odrodzi, a elektryfikacja przyspieszy. Jednak tempo ożywienia będzie się różnić w zależności od regionu i nadal będą istnieć pewne zagrożenia.

Popyt na samochody osobowe spadł w 2020 r., ale w tym roku ma odbić

Sprzedaż samochodów osobowych spadła dramatycznie w 2020 r., gdy pandemia Covid-19 ogarnęła świat. Moody’s prognozuje, że globalna sprzedaż samochodów osobowych spadła o 16%, czyli około 14,5 mln sztuk w roku 2020. Spadek okazał się mniejszy, niż prognozowano, po spadku o około 27% w pierwszym półroczu 2020. Po tak dramatycznym spadku wolumenu sprzedaży w zeszłym roku globalny popyt na samochody osobowe odbije w 2021 roku, potencjalnie o 7% do 9%, w zależności od różnych prognoz branżowych:

  • Moody’s spodziewa się, że w swoim podstawowym scenariuszu ekonomicznym (wzrost PKB G-20 o 4,9%) globalna sprzedaż samochodów osobowych wzrośnie o 7,7% rok do roku w 2021 roku, do 81,6 mln
  • IHS Markit prognozuje wzrost globalnej sprzedaży samochodów osobowych o 9% r/r w 2021 r
  • S&P przewiduje w tym roku wzrost globalnej sprzedaży samochodów osobowych o 7-9% (we wrześniu 2020 r.).

Chociaż oczekuje się, że sprzedaż 2021 roku odbije się od minimów i nadal będzie rosła w 2022 roku, Moody’s nie spodziewa się, że sprzedaż wróci do poziomu sprzed kryzysu, wynoszącego około 95 mln sztuk w latach 2017-2018. Chociaż perspektywa masowych szczepień daje nadzieję i leży u podstaw rynkowych oczekiwań, nagły wzrost pandemii na początku 2021 roku w wielu ważnych regionach, w szczególności w Europie, może również spowodować pewne pogorszenie wspomnianych prognoz.

Oczekuje się, że tempo ożywienia będzie się różnić w poszczególnych kluczowych regionach

Wstępne dane opublikowane przez lokalne organizacje branżowe w Europie Zachodniej wskazują, że rejestracje nowych samochodów spadły o około 32% w Hiszpanii, 29% w Wielkiej Brytanii, 28% we Włoszech, 24% we Francji i 20% w Niemczech. Z drugiej strony, stopa ożywienia w 2021 roku powinna być wyraźniejsza w Europie i Ameryce Północnej (+ 12,2% w Europie Zachodniej i + 5,8% w USA) w porównaniu z + 4,0% w Chinach, zgodnie z prognozą Moody’s. Szacuje się, że spośród innych głównych międzynarodowych rynków samochodowych, Indie doświadczyły największego spadku o około 30% w 2020 r., ale zgodnie z prognozami powinny silnie odbić, odpowiednio, o 20% w 2021 r.

Elektryfikacja będzie ważnym motorem napędowym branży w 2021 roku i później

Wydaje się, że pandemia przyspieszyła rozwój rynku samochodów elektrycznych, a nie spowolniła. Kilka krajów europejskich przyjęło cele dotyczące 100% udziału pojazdów elektrycznych w nowej sprzedaży na 2025, 2030 lub 2035 r. Norwegia jest liderem w Europie z udziałem 54% w nowych rejestracjach w zeszłym roku, a następnie Holandia z 20,5%, Niemcy, Francja i Wielka Brytania (wszystkie trzy nieco powyżej 6,5%). Chiny mają również własne ambitne cele i zakładają 25% nowej sprzedaży w 2025 r., w porównaniu z około 5% w zeszłym roku. Ważne czynniki napędzające rozwój samochodów elektrycznych to dotacje, zwolnienia podatkowe, malejące koszty eksploatacji wraz z wprowadzeniem nowych, tańszych modeli oraz przepisy zmuszające producentów do redukcji (średniej) emisji nowych samochodów. Producenci odpowiednio przesuwają swoje budżety na innowacje, starając się nadążyć za wprowadzeniem całej nowej gamy pojazdów w nadchodzących latach. Przewiduje się, że globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie o 50% w 2021 r. z łącznego udziału wynoszącego około 3% w 2020 r.

Big Tech wkracza do branży motoryzacyjnej

Innym interesującym tematem jest zainteresowanie się Big Tech i innych firm technologicznych branżą motoryzacyjną. Ruch ten jest napędzany przez bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji, które wymagają nowych rozwiązań technologicznych w produkcji samochodów, poszukiwanie pojazdów samojezdnych, nowe wzorce mobilności (takie jak mobilność zewnętrzna lub współdzielona). Niesamowity wzrost wyceny Tesli w 2020 roku jest dowodem wiary rynku w takie trendy branżowe. Niedawne doniesienia prasowe, że Apple zamierza rozpocząć produkcję samochodów elektrycznych na rynek masowy do 2024 r., to kolejny przejaw tego samego trendu. Podobnie, Google od ponad dekady opracowuje samojezdne samochody. Inne firmy i start-upy napędzane technologią również zajmują przestrzeń, rywalizując poprzez zdobycie przewagi technologicznej. Efekt tych działań na tradycyjnych producentów samochodów i ich łańcuchy dostaw będzie nadal odczuwalny w nadchodzących latach, co może prowadzić do fuzji między tymi dwoma branżami.

Materiał źródłowy: Automotive sector outlook: Recovering after traumatic 2020

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.