Stres po niespodziewanym szoku finansowym? Pomoc jest w zasięgu ręki

Niepokój konsumentów dotyczący ich osobistych finansów jest obecnie nawet większy niż dotyczący zdrowia – tak mówi badanie przeprowadzone przez firmę kantar w ponad 50 krajach – wynika to z blokady gospodarek w wyniku Covid-19. Ale istnieją sposoby, aby ten stres ograniczyć.

Głębia i zakres tego spowolnienia gospodarczego bez precedensu spowodowały, że miliony ludzi na całym świecie straciły pracę, a kolejne miliony pozostają w niepewności co do perspektyw finansowych. Wśród osób, które zgłosiły już negatywne skutki dla ich dochodów (37%), 44% zgłosiło utratę dochodów o co najmniej połowę. Stanowi to 16% ludności w tych krajach, zgodnie z badaniem firmy Kantar w krajach G7.

Dzisiejszy kryzys w pierwszej kolejności obejmuje ludzi, a nie statystyki. A więc, co w przypadku, kiedy straciłeś pracę lub masz firmę, której przychody spadły nagle i w ogromnym stopniu? W moim artykule, który ukazał się w ubiegłym tygodniu, opisałem 10 kroków, które są najważniejsze, aby iść do przodu. Krok 5 mówi: Zachowaj spokój i bądź racjonalny Jak pokazuje doświadczenie, określanie celów, kontrolowanie emocji i skupienie uwagi ma znaczenie dla kontroli sytuacji finansowej.” Jednym z praktycznych sposobów poradzenia sobie ze stresem jest wyobrażenie sobie własnej lepszej przyszłości – badania wskazują, że jest to pomocne w podejmowaniu działań niezbędnych do pokonania trudnych czasów.

Co jest potrzebne: pozytywne wyobrażenie o przyszłości i plan na trzy miesiące.

W sytuacji skutków finansowych zdarzenia życiowego i/lub zdarzenia społecznego, jak Covid-19, ważne jest, aby nie utknąć w bezczynności lub marazmie.

Zamiast tego, powinieneś pozwolić sobie na: 1) wyobrażenie sobie siebie (i swoich bliskich) w lepszej sytuacji w najbliższej przyszłości, i 2) plan osiągnięcia tego celu. A oto kilka praktycznych działań, które mogą cię wesprzeć w nowej i wymagającej sytuacji finansowej:

  1. Wyobraź sobie siebie (i bliskich) w trzech pozytywnych sytuacjach za trzy miesiące. Wiele z tych wizji można sobie wyobrazić o ile ty (i/lub twoi bliscy) tam się znajdują. A dodatkowo – powinny one być szczegółowe. A więc na przykład, wizja w której jesteś ponownie w luksusowej restauracji, albo masz dosyć pieniędzy na własne zachcianki, ponieważ znalazłeś nową pracę, zawarłeś udany kontrakt, albo pojawiło się inne źródło dochodów, albo oszczędności. Możesz także siebie wyobrazić, jak oglądasz wyciąg z konta z uśmiechem na twarzy.
  2. Pomyśl o jednym celu finansowym, który pasuje do każdej z tych wizji i którą chciałbyś osiągnąć po upływie tych trzech miesięcy.
  3. Następnie, ustaw te pary wizja-cel w kolejności priorytetów i przydziel jeden cel do każdego miesiąca.
  4. Potem sporządź listę czterech działań dla każdego celu, aby podjąć starania (jedno działanie tygodniowo).
  5. Dopilnuj, aby twoje trzy cele finansowe stanowiły także część twojego dalszego planu awaryjnego na drugi tydzień aż do trzeciego miesiąca (patrz krok 8 w moim poprzednim artykule).
  6. W każdym tygodniu staraj się zrealizować plany na ten tydzień; nie obwiniaj się, jeśli realizacja nie powiedzie się w pełni, ale staraj się osiągnąć cele miesięczne i zrealizować trzy cele po upływie trzech miesięcy.

Nauka behawioralna, na której powyższe się opiera, polega na tym, że wyobrażenie lepszej przyszłości dla siebie pomaga w:

  1. Zarządzaniu lub zmniejszaniu bieżącego stresu. Wykazano, że posiadanie (pisemnego) planu finansowego zmniejsza stres.
  2. Twoja motywacja do planowania (finansowego) i ustalania celów. Ustalanie celów (finansowych) i ich rozbijanie na mniejsze kroki (tydzień po tygodniu) zachęca do podejmowania działań i demonstrowania pozytywnego zachowania.

Już w przeszłości zbadano w jaki sposób stan umysłu wpływa na zachowania finansowe. Wiedza nie jest jednak jeszcze wystarczająca, a nawet jeszcze mniej wykorzystano w sposób zadowalający w branży finansowej i przez innych. Przykładem niedawnych badań na ten temat jest trwający projekt TFI o tym w jaki sposób skompensować szkodliwe skutki zmartwień finansowych; tutaj przedstawiono zwięzły zarys.

Badania mające na celu wspomóc ludzi w rozważaniu przyszłości finansowej często odnoszą się do oszczędności, a rzadziej do „wykorzystania” przyszłości (albo w tym przypadku: pozytywnego obrazu przyszłości), aby poradzić sobie ze stresem i aktualnym stanem finansów. Ale podejmowanie działań praktycznych już w tym momencie może poprawić sytuacje finansową teraz i w przyszłości. Zacznij od wizji i planu finansowego i rób to krok po kroku, jedno działanie za drugim, tydzień po tygodniu, miesiąc po miesiącu.

Materiał źródłowy: “Stressed after a sudden financial shock? Help is at hand”

Autor
Stefan van Woelderen
(Principal Economist)

Jak oceniasz ten artykuł?
Sending
User Review
5 (1 vote)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.