Postrzeganie wartości zmienia się wraz z wiekiem

Często mówi się, że śmieci jednego człowieka to skarb innego człowieka: innymi słowy, ludzie mogą mieć bardzo różne postrzeganie. Emma Woollacott wyjaśnia, jak to postrzeganie zmienia się wraz z wiekiem.

Trzy czynniki wpływające na to co kupujemy

W badaniu przeprowadzonym w 2007 r. Francuscy badacze przyjrzeli się wpływowi wieku na postrzeganie ważności trzech czynników, które wpływają na ludzi podczas kupowania ubrań: cenę, trwałość i przydatność.

„Dla młodszych uczestników niska cena była wystarczającym powodem do zakupu odzieży. Dla starszych uczestników przydatność była ważniejszym czynnikiem, podczas gdy dla najstarszych osób najważniejsza była trwałość”.
„Może to wynikać z presji związanej z pracą, emeryturą i obowiązkami rodzinnymi odczuwanymi przez ludzi w tych grupach wiekowych, których największą troską były wydane pieniądze i jakość towarów”.

Tendencja ta jest wyraźnie widoczna w rosnącej liczbie internetowych witryn sprzedaży ubrań i wymiany, takich jak Depop lub Shpock. Bardzo popularne wśród nastolatków, zapewniają sposób na zdobycie czegoś nowego co tydzień w bardzo niskiej cenie. Ubrania mogą, ale nie muszą być trwałe, ale ludzie, którzy je kupują, nie dbają o to: są szanse, że zamienili je w ciągu miesiąca.

Nawyki i doświadczenie

Wykazano również, że starsi ludzie wolą kupować marki, które istnieją na rynku od dawna. W ankieta pokazała, że kupując samochód, rozważają oni mniej marek, mniej dealerów i mniej modeli, a częściej wybierają marki o długiej tradycji. Częściej też stawiają markę kupując nowy samochód. Istnieje wiele powodów tego. Po pierwsze starsi ludzie oczywiście naprawdę więcej doświadczenia – istnieje szansa, że kupią tę samą markę samochodu od dziesięcioleci. Możliwe, że dużą rolę odgrywa tu nawyk.

Jak ważne jest bycie emocjonalnym?

Inną dużą różnicą między starszymi a młodszymi ludźmi jest to, że starsi mają większe znaczenie dla celów znaczących emocjonalnie.

W badaniu z 2015 r. Okazało się, że młodzi ludzie są najbardziej motywowani podnieceniem; w średnim wieku według mocy i sukcesu; a starsi ludzie bardziej przez tradycję i religijność. Wszystko to wchodzi w grę, gdy zastanawiamy się, ile myślimy, że coś jest warte. W jednym z badań, na przykład, naukowcy odkryli, że ludzie w każdym wieku wykazują silną preferencję dla samochodów pochodzących z ich młodości.

W rzeczywistości wartość sentymentalna dotyka nas od najmłodszych lat. W wieku sześciu lat dzieci doświadczają czegoś znanego jako efekt wyposażenia: cenią przedmiot bardziej, po prostu dlatego, że go posiadają. I to uczucie może stać się bardzo silne na starość. W 2000 r. Linda Price z University of Arizona przeprowadziła wywiady z 80 starszymi ludźmi o specjalnych dobrach, które mieli przez długi czas, i odkryła, że większość z nich bardzo wysoko ceniła te przedmioty.

„Mogę spojrzeć na wszystko [w tym domu] i zapamiętać specjalne okazje. To prawie jak historia naszego życia”, powiedział jeden. W innym podobnym badaniu, przeprowadzonym w Nowej Zelandii, jedna kobieta mieszkająca w domu opieki wyjaśniła, że talerz ceramiczny przypomniał jej matkę, dodając: „Uwielbiam mieć ten talerz, aby utrzymać mnie w towarzystwie”.

Podejście skrajne, oczywiście, takie podejście może prowadzić do gromadzenia – zupełnie innego tematu. Jednak kilka badań wykazało, że posiadanie dóbr, które cenisz ze względów emocjonalnych, zwiększa ogólną ocenę satysfakcji z życia.

„Starsi ludzie, którzy postrzegają swój horyzont czasowy jako ograniczony, kładą większy nacisk na cele znaczące emocjonalnie – cele związane z uczuciami, takie jak równoważenie stanów emocjonalnych – niż na cele związane z wiedzą” – pisze Yashu Bansal z Chanakya National Law University w Patna.
„Bez względu na to, ile wymyślisz marek lodów, lodów i produktów, stary człowiek będzie trzymał się„ koolfi ”, jeśli podoba mu się jego smak i umysł”.

Można zatem powiedzieć, że wartość, podobnie jak piękno, jest zależy kupującego: towar jest wart tyle, ile jesteś skłonny za niego zapłacić.

Materiał źródłowy : “Age and the changing perception of value”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.