Czy często kupujemy przez internet i jak płacimy?

Coraz częściej robimy zakupy przez internet i nie budzi już to w nas tyle obaw o bezpieczeństwo naszych środków finansowych co kiedyś.

Według międzynarodowego badania ING, badającego zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych, większość z nas robi zakupy przez internet co najmniej raz w miesiącu
a 29% ankietowanych Polaków nawet raz w tygodniu.
Pod tym względem Polacy nie odstają od ankietowanych
z pozostałych krajów.

Co powstrzymuje nas najczęściej?

Przeszukiwanie internetu w poszukiwaniu najlepszych ofert zakupu stało się dla nas już oczywiste.
Część z nas jednak nadal ma opory przed finalną realizacją zakupu w sklepie internetowym. Najczęściej podawanym powodem w Europie (53% nie kupujących w internecie) było:
„Wolę być w fizycznym sklepie i widzieć fizyczne przedmioty niż…”.
Dużym problemem dla respondentów wciąż jest też bezpieczeństwo płatności internetowych oraz niepokój związany ze zgodnością z opisem dostarczanych towarów. W obecnych czasach, gdzie każdy spieszy się do pracy lub kończy pracę w późnych godzinach. Chcielibyśmy wykorzystać resztę dnia do maksimum na swoje hobby, fitness, rodzinę lub po prostu odpoczynek przed telewizorem. Tym bardziej nie spodziewalibyśmy się rosnącej potrzeby do czystej interakcji z drugim człowiekiem czego dowodem jest jedna pojawiających się odpowiedzi:
„Wolę społeczny aspekt zakupów”.

Czym płacimy w internecie?

Pod względem najczęściej wybieranych form płatności w internecie, Polacy znacząco się wyróżniają. Większość respondentów najczęściej płaciło za pomocą usługi PayPal (6 z 13 krajów). W Polsce natomiast największą popularnością cieszą się tzw. szybkie przelewy (w badanym okresie 62% Polaków z nich korzystało). W dalszej kolejności Polacy korzystają z kart zapisanych w aplikacjach i gotówką przy odbiorze. Jeśli zastanowimy się nad formą płatności “gotówką przy odbiorze” to najczęściej jej popularność nie wynika z zamiłowania do operowania gotówką. Jest bardziej oznaką naszej obawy czy zamówiony towar zostanie do nas rzeczywiście przesłany i w jakim stanie dotrze (np. zniszczona).

Firmy e-commerce coraz więcej wysiłku wkładają w zwiększenie wśród klientów swojej wiarygodności. Udostępniają takie usługi jak np. ubezpieczenia przesyłek czy w ostatnim czasie formę odroczonej płatności. Odroczona płatność umożliwia nam upewnienie się czy zamówiony produkt spełnia nasze oczekiwania bez narażania naszego budżetu na nietrafione wydatki. Dopiero jeśli nie dokonamy zwrotu w wyznaczonym terminie to regulujemy należność. Wydaje się, że taka forma płatności może pomóc niezdecydowanym a jednocześnie sprzedawca na tym nic nie traci. Za zamówiony towar otrzymuje zapłatę od obsługującego tą usługę banku zaraz po złożeniu przez nas zamówienia.

Jak płacimy mobilnie a jak na komputerze …

Pomimo ogólnie większej popularności płatności szybkimi przelewami to ankietowani w Polsce, dokonujący zakupu na urządzeniu mobilnym najczęściej płacili za pomocą BLIK-a. 81% wybierających płatność BLIK-iem dokonywało tego przez urządzenie mobilne.

A jaką metodą płacimy w „fizycznych” sklepach?

Jak już płatności w iternecie sobie omówiliśmy to sprawdźmy nasze metody płatności w tradycyjnych sklepach. Tu zdecydowanie króluje u nas nadal gotówka i zajmujemy 2 miejsce pod tym względem wśród respondentów z 13 przebadanych krajów. W okresie poprzedzającym badanie 72% ankietowanych z polski płaciło w ten sposób (52% kartą debetową i 39% kartą kredytową).
Kartą debetową najchętniej płacą ankietowani z Holandii, Belgii i Wielkiej Brytanii. Karta kredytowa natomiast króluje w Luksemburgu, Turcji i Francji.

W ramach coraz większej digitalizacji różnych aspektów naszego życia powoli zmieniają się też nasze preferencje związane metodami zakupów i płatności za nie. Osobiście nie wróżyłbym całkowitego odejścia od tradycyjnych „fizycznych„ sklepów i płatności za pomocą gotówki ale technologia i oferowane nam usługi finansowe rozwijają się bardzo dynamicznie pobudzając wyobraźnie jakie nasze badanie może mieć wyniki powiedzmy za dziesięć lat.  

Oceń jak podobał ci się ten artykuł
Sending
User Review
0 (0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.