Zegar tyka w związku ze zmianą czasu… Czy ma to znaczenie dla konsumentów?

Jeśli mieszkasz w Europie, prawdopodobnie cieszyłeś się z dodatkowej godziny snu w niedzielę rano
(oczywiście, jeśli nie masz w domu małego dziecka).

To może być ostatni raz, kiedy zmieniamy czas. Czy to może być dobre dla naszego samopoczucia i zwyczajów wydawania pieniędzy?
Komisja Europejska niedawno podjęła decyzję o zaprzestaniu przesuwania zegarów wstecz jesienią i do przodu wiosną po tym, jak badanie wykazało, że 84% Europejczyków była za zakończeniem zmian czasu. W związku z tym, począwszy od roku 2019, każdy kraj Unii będzie musiał na stałe wybrać czas letni lub zimowy.

Czas letni został wprowadzony w Unii Europejskiej w celu oszczędzania energii po pierwszej i drugiej wojnie światowej i ponownie wprowadzony po kryzysie naftowym w latach 1970-tych. Jednakże 40 lat później argument dotyczący oszczędność energii stracił na znaczeniu. Badania wykazały, że czas letni nie powoduje zmniejszenia zużycia energii. Eksperci wskazywali, że na poziomie gospodarczym i społecznym, utrzymywanie czasu bez zmian może być korzystne, w szczególności, jeśli jest to ujednolicone na skalę globalną.

Sporne rutynowe działania

Zadziwiająco mało jest badań dotyczących wpływu zakończenia zmian czasu na codzienne zachowanie ludzi i decyzje konsumenckie. Jednakże istniejące badania sugerują, że zmiana czasu dwa razy w roku ma istotny wpływ na nas i rozregulowuje nasze przyzwyczajenia dotyczące nocnego odpoczynku. Nasz wewnętrzny zegar biologiczny i codzienne rutynowe zachowania zostają zakłócone do chwili, gdy przyzwyczaimy się do nowego czasu. Dlatego więcej zrzędzimy i twierdzimy, że nasze ogólne nastawienie do życia jest mniej pozytywne.

Teoretycznie, zakończenie praktyki zmiany czasu to dobry pomysł dla osób fizycznych. Ale pozostaje kwestia, czy kraje winny przestawić się na czas letni lub zimowy. Chociaż decyzja ta zostanie podjęta przez każdy kraj przy uwzględnieniu kwestii gospodarczych, czy zdrowotnych, wpływu na indywidualnego konsumenta, może ona mieć również znaczenie dla decydentów.

Osoby wydające dużo pieniędzy – kwestia synchronizacji czasu

Decyzja o zmianie na czas letni i zimowy nie zmienia liczby godzin światła dziennego, ale ma wpływ na to, kiedy w ciągu dnia jest widno. W krajach, które pozostaną na stałe w czasie zimowym, słońce będzie wschodzić i zachodzić wcześniej niż w krajach, które przyjmą czas letni. Wybór między czasem letnim i zimowym będzie miał szczególny wpływ na kraje nordyckie, gdzie liczba godzin ze światłem dziennym różni się w sposób dramatyczny zimą i latem. W najkrótszym dniu w roku – 21 grudnia, ludzie w Sztokholmie mają tylko sześć godzin światła dziennego, w porównaniu do 18,5 godziny w najdłuższym dniu w roku, tj. 21 czerwca.

Kiedy jesteśmy wystawieni na działanie promieni słonecznych, nie tylko czujemy się szczęśliwsi, ale także podejmujemy inne decyzje, co może mieć wpływ na zwyczaje wydawania pieniędzy. Na przykład, szukamy szerszego asortymentu i mamy tendencję do wydawania większych pieniędzy. Badania wykazały, że kiedy wybieramy się do supermarketu na tygodniowe zakupy, istnieje większe prawdopodobieństwo wybrania innych smaków jogurtu w ciągu dnia, niż po zachodzie słońca. Ponadto, jesteśmy gotowi zapłacić więcej za ten sam jogurt w ciągu dnia. Poza zakupami, dajemy większe napiwki i bardziej sobie pomagamy.

Decyzja o przyjęciu czasu letniego lub zimowego na stałe stwarza także różne możliwości. W ciągu dnia, nie tylko wydajemy więcej, ale też czerpiemy więcej przyjemności z zakupów. Więc większa liczba dni ze światłem słonecznym, kiedy konsumenci zazwyczaj wydają więcej (np. zakupy spożywcze), może stymulować lokalną gospodarkę.

Niezależnie od decyzji Europejczyków, ruch w celu zaniechania zmiany czasu niemal z pewnością zakończy dyskusję prowadzoną co pół roku oraz zamieszanie, kiedy i dlaczego przesuwamy zegary do przodu lub wstecz. A to, czy nowa stała strefa czasowa rzeczywiście daje korzyści dla konsumentów, okaże się z czasem.

 

Materiał źródłowy : The clock is ticking on daylight savings. Does it matter for the consumer?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.