Jak Polacy korzystają z mobilnej bankowości na tle innych krajów.

Żyjemy w czasach wciąż rosnącej popularności telefonów komórkowych i możliwości jakie nam oferują w życiu codziennym.

Coraz mniej osób postrzega zarządzanie swoimi finansami za pomocą aplikacji bankowych jako ryzykowną i potencjalnie niebezpieczną metodę. Nie dziwi zatem rosnąca liczba użytkowników bankowości mobilnej w Polsce.

Mobilne aplikacje bankowe nie takie straszne 

Według najnowszych badań z bankowych aplikacji korzysta już 72% użytkowników smartfonów, co stanowi 7% wzrostu w porównaniu do 65% w ubiegłym roku. W przeprowadzonym badaniu Polska wypadła dość dobrze na tle innych krajów, w których przeciętnie 61% użytkowników smartfonów korzysta z bankowości mobilnej.

Wynik ten to nie tylko efekt ciągłego przyrostu liczby posiadaczy urządzeń mobilnych, ale także aktywizacji osób dotąd niekorzystających z aplikacji bankowych. Banki wciąż modernizują swoje aplikacje tak żeby były one proste w obsłudze, przejrzyste i funkcjonalne. Na pewno dużo pomaga zmiana graficzna samych aplikacji dzięki czemu są dla nas bardziej czytelne. Możemy też korzystać z takich udogodnień jak BLIK czy przelew na telefon gdzie wystarczy znać numer telefonu do danej osoby.

Nie tylko na smartfonie

Choć mobilne aplikacje bankowe kojarzą się głównie ze smartfonami to ich użytkownicy chętnie korzystają z nich także na tabletach 63%.
Jeśli przyjrzymy się bliżej sytuacji na naszym rynku to duża popularność bankowości mobilnej może wynikać z wysokiego odsetka Polaków 77%, posiadających urządzenia mobilne i ceniących sobie przede wszystkim wygodę w bankowości mobilnej.
Ta liczba nabiera lepszego kontekstu, gdy porównamy ją z odpowiedziami z takich krajów jak Francja czy Niemcy, gdzie taką deklaracje składa odpowiednio tylko 44% i 57% użytkowników.

Rosnąca aktywność posiadaczy mobilnych urządzeń jest wyraźnie zauważalna. Wśród posiadaczy smarfonów to 7% a tabletów 3% rok do roku. Jedynie w grupie klientów posiadających smartwatche procentowo spadło wykorzystanie aplikacji.

Głównym powodem takiej sytuacji jest zbyt wolna implementacja przez banki nowych funkcjonalności takich jak Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay czy Fitbit Pay w stosunku do rosnącej popularności smatrwatchy. Klienci kupują zegarki z możliwością np. płatności zbliżeniowych, niestety bardzo często ich bank nie wprowadził jeszcze tej funkcjonalności więc spadek procentowy wśród użytkowników raczej podyktowany jest brakiem możliwości skorzystania z funkcji bankowych na smartwachu niż chęci klientów.

Do czego wykorzystujemy aplikacje bankowe

Nadal najpopularniejszą czynnością wykonywaną za pomocą mobilnych aplikacji bankowych są przelewy na dobrze znane nam konta takie jak do przyjaciół, które zazwyczaj mamy już zapisane w szablonach lub ponawiamy wcześniejsze przelewy. W grupie najaktywniejszych użytkowników zdarza się też za pomocą aplikacji załatwianie bardziej nietypowych spraw finansowych jak np. spłata raty kredytu hipotecznego, otwarcie nowego konta czy dokonać inwestycji lub zastrzec kartę.

Komputery nie poszły w odstawkę

Duża popularność bankowości mobilnej w Polsce nie oznacza, że Polacy porzucili komputery. 40% użytkowników bankowości mobilnej przyznaje, że w ostatnim czasie sprawdzało saldo na swoim koncie korzystając z PC / laptopa. Ten wynik uplasował Polskę na 3 miejscu z 13 badanych krajów.

Polacy korzystający z bankowości mobilnej przyznają, że zdarzyło im się użyć ostatnio komputera także przy innych operacjach finansowych – np. opłacając rachunek (67%) czy wysyłając przelew (51%). W każdym z tych przypadków Polacy sięgali po komputer chętniej niż przeciętnie mieszkańcy badanych krajów.

Powodem może być wciąż obawa przed popełnieniem błędu przy bardziej skomplikowanych operacjach lub przelewach opiewających na duże kwoty. Często wykonując zupełnie nowy przelew lub taki do którego nie mamy szablonu, pewniej czujemy się na spokojnie wpisując treść na zwykłej klawiaturze komputera lub łatwiej nam przepisać / przekleić potrzebne nam dane z innego miejsca.

Wydaje się, że nic już nie zmieni obecnego trendu i bankowość mobilna będzie już na zawsze definiować sposób w jaki będziemy korzystać ze swojego banku. Przynajmniej do pojawienia się następnej rewolucji.
Co nią będzie?
Blockchain, rozwój biometrii, a może płacenie w momencie pomyślenia o tym? Na odpowiedź będziemy musieli jeszcze poczekać.

 

Materiał źródłowy : Raport ING o bankowości mobilnej i płatnościach online 2018

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.