W miarę starzenia się społeczeństwa… (cz.2)

W miarę starzenia się społeczeństwa… (cz.1)

Myśl jak młody człowiek

W jaki sposób rosnąca oczekiwana długość życia (RLE) zmieni nasze podejście do pracy? Jak to kiedyś zauważył francuski autor Jules Renard: „Nie ważne jest ile masz lat, ważne jest na ile jesteś stary.” W poszukiwaniu rozwiązań rządy powinny zwracać uwagę na problem.

Ludność Japonii zaczęła starzeć się wcześniej niż inne kraje: co pokazuje potencjalne korzyści rosnącej oczekiwanej długości życia (RLE). W tym kraju stosunek emerytów do pracowników jest taki sam jak w Rumunii, pomimo że Japonia posiada starszą populacje. Dzieje się tak dlatego, że wielu Japończyków w wieku powyżej 65 lat nadal pracuje; wielu pracowników w Rumunii przechodzi na emeryturę na długo przed tym wiekiem.

Aby zachęcić osoby starsze do pozostania w miejscu pracy, musimy wyeliminować tradycyjne „trzyetapowe życie” składające się z edukacji, kariery i przejścia na emeryturę, zgodnie z tym co mówi Lynda Gratton, profesor Praktyki Zarządzania i Andrew Scott, profesor ekonomii w London Business School, autorzy książki 100-letnie życie.

Gratton i Scott obliczyli, że dzisiejsze dzieci będą musiały pracować do około 85 roku życia, jeśli chcą przejść na emeryturę i otrzymać emeryturę pozwalającą się utrzymać. Niewiele osób będzie chciało pracować tak długo wykonując daną pracę lub pracując w danej branży. Marieke Blom, główny ekonomista w ING, stwierdza, że ludzie w połowie kariery będą potrzebowali lepszego wsparcia. „Najlepiej byłoby, gdyby konsultant – znający zarówno zmieniające się wymagania w miejscu pracy, jak i indywidualne umiejętności – byłby dostępny, aby pomóc ludziom i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku pracy (i społeczeństwa)”.

Czego potrzebują milenialsi (zwani też pokoleniem Y)

Prognozy Gratton i Scotta na temat prawdopodobnych wzorców pracy i edukacji osób starszych dobrze pasują do postaw młodych ludzi wobec pracy.

Milenialsi, którzy urodzili się w latach 1980-2000, mają kluczowe znaczenie, ponieważ w wielu krajach jest ich więcej niż w jakiejkolwiek innej grupie od czasów pokolenia wyżu demograficznego urodzonego po II wojnie światowej. PriceWaterhouseCoopers (PwC) oczekuje, że do 2020 roku milenialsi będą stanowić 50% globalnej siły roboczej.

Postawy i priorytety milenialsów są odmienne od tych, które posiadają starsi ludzie. Rozpoczynają pracę w późniejszym okresie życia niż poprzednie pokolenia: według danych ONZ prawie trzy czwarte młodych ludzi w strefie euro uczęszcza do szkół wyższych w porównaniu do nieco ponad połowy w 2000 roku.

Kiedy milenialsi zdobywają pracę, mają również odmienne oczekiwania od poprzednich pokoleń:  91% twierdzi, że elastyczna praca jest ważna, a 92% chce mieć możliwość pracy w domu, według Millennial Mindset firmy, która prowadzi badania wśród pracowników. Raport Accenture pokazał, że ponad połowa milenialsów odrzuciła pracę z powodu obaw o wpływ na ich równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Adam Henderson z Millennial Mindset twierdzi, że elastyczna praca dotyczy nie tylko tego, czy ludzie pracują w domu, czy w biurze, ale jak zarządzają swoim czasem i równowagą między pracą a życiem prywatnym. Jeśli pracodawcy mogą zaoferować elastyczność, będą mogli zatrudniać i utrzymać najbardziej utalentowanych pracowników z pokolenia milenialsów. Jednakże, kończąc sztywne godziny pracy od 9 do 5, będą również zachęcać starszych pracowników do powrotu na rynek pracy.

Sukces w nowej erze

Zmiana – w tym zrozumienie, że tradycyjne trzyetapowe życie nie jest już możliwe do utrzymania – jest niezbędna, jeśli przedsiębiorstwa mają przyciągać pracowników, których będą potrzebować. Dla niektórych, takie pomysły jak elastyczna praca będą trudne. Inne, zwłaszcza firmy technologiczne i kreatywne, już teraz są innowatorami jeśli chodzi o metody pracy. Jest mało prawdopodobne, aby liczni obserwatorzy przedsiębiorstw przeoczyli fakt, że powyższe branże rozwijają się dynamiczne.

Zdolność do przystosowania się będzie mieć podstawowe znaczenie. „Aby zachować konkurencyjność, pracodawcy muszą dostosować wartości korporacyjne, środowiska pracy i struktury zespołu” – mówi Jason Wingard, dziekan i profesor w Columbia University School of Professional Studies. Twierdzi on, że inteligentne firmy włączą edukację korporacyjną do swoich celów strategicznych: „Firmy, które nie uczą się i nie dostosują do rynku nie przetrwają.”

Technologia może pomóc firmom w rozwiązywaniu problemów związanych ze zmianami demograficznymi. Przedsiębiorstwa będą musiały stworzyć nową kulturę korporacyjną, która wykorzystuje technologię, aby umożliwić ludziom ciągłe dostosowywanie się i uczenie się, nieustanne tworzenie nowych rozwiązań, napędzanie nieustępliwych zmian i zakłócanie status quo, zgodnie z raportem Accenture. „W czasach, w których główny nacisk kładzie się na technologię, prawdziwi liderzy tak naprawdę stawiają ludzi na pierwszym miejscu”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.