Jak ważny jest samochód dla Polaków i jaką pełni rolę w ich życiu?

Podróżowanie towarzyszy nam od dawna. Przemieszczamy się chodząc, jeżdżąc na rowerze, czy samochodem albo korzystając z szeroko rozumianej komunikacji miejskiej. Każdy z nas ma własne preferencje. Jedni bez względu na pogodę będą dojeżdżali do pracy rowerem, drudzy w każdej sytuacji wybiorą samochód. W dobie postępującego trendu do zamykania centrów miast dla samochodów, ING postanowiło sprawdzić jak wyglądają preferencje europejczyków w stosunku do różnych sposobów przemieszczania się.  Poniżej prezentujemy uzyskane dane. 

Polska na tle innych krajów pod względem popularności różnych form przemieszczania raczej się nie wyróżnia

Dla 60% mieszkańców naszego kraju (czyli tyle ile przeciętnie w Europie) głównym środkiem transportu jest samochód. Dużo mniej popularna jest u nas komunikacja miejska nie wspominając już o poruszaniu się pieszo czy rowerem.

Sposób przemieszczania się silnie zależy od miejsca zamieszkania

W dużych miastach dominuje często komunikacja zbiorowa. W ten sposób do pracy dojeżdża aż 46% Warszawiaków. Samochód wybiera 32%, zaś pozostałe 20% przemieszcza się piechotą lub rowerem (Źródło: Warszawskie Badanie Ruchu 2015)

Pod jednym względem wyróżniamy się za to na tle innych krajów

Przyjemność jaką czerpiemy z prowadzenia auta. Siedzieć za kierownicą lubi co drugi Polak (54%), podczas gdy dla porównania tylko co trzeci mieszkaniec wysp brytyjskich (32%).

Samochód ma dla wielu nie tylko wartość użytkową, jako sposób przemieszczania się z miejsca na miejsce, lecz jest także symbolem statusu i sposobem na budowę korzystnego wizerunku. Dotyczy to zwłaszcza mniej zamożnych krajów, w których samochód jest dużym wydatkiem. W Polsce 24% respondentów zadeklarowało postrzeganie samochodu w tych kategoriach, co na 15 przebadanych krajów daje bardzo wysoką pozycję (w Turcji aż 47%).

Przyjemność z jazdy częściej odczuwają mężczyźni

Przeprowadzone przez ING badania potwierdziły też, że to mężczyzną zdecydowanie częściej sprawia przyjemność samo prowadzenie auta niż pytanym kobietą (w Polsce tak odpowiada 57% mężczyzn  a kobiet 50%). Częściej też wskazywali, że samochód jest dla nich symbolem statusu lub sposobem poprawy własnego wizerunku. Ma to swoje podłoże kulturowe – mężczyźni częściej postrzegają swoją atrakcyjność w kategoriach statusu społeczno-materialnego.

Sposoby przemieszczania się są różne, jednak nie możemy zamykać oczu na fakt, że ekologia będzie odrywała coraz większą rolę w naszym życiu. Mówimy tu chociażby o “wypychaniu” samochodów na obrzeża miast zmuszając ludzi do przeniesienia się do komunikacji miejskiej w formule Park&Ride. Innym ze sposobów może być zainwestowanie w rozwój infrastruktury rowerowej. Jak pokazuje przykład Holandii, gdzie jest ona na wysokim poziomie, pomaga ona ludziom podjąć decyzję o wyborze właśnie tego środka transportu. Warto mieć świadomość jakie w Europie panują trendy, żeby móc zdecydować się na optymalne dla naszego kraju rozwiązanie. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.