cz. I – Sześć technologii zmieniających oblicze finansów

Radykalne zmiany w sektorze finansów i bankowości. Niżej opisane innowacje mogą zrewolucjonizować sposób uzyskiwania dostępu do informacji finansowych i usług.

Wiele podstawowych produktów i usług świata finansowego, który jest z nami od setek, jak nie od tysięcy lat. Niektórzy uczeni uważają, że pierwsze instrumenty handlowe stosowano już w starożytnym Egipcie, podczas gdy pierwsza spółka akcyjna została założona w 1606 roku. Jednak finanse nigdy nic nie traciły ze swojej innowacyjności: w ostatnich latach innowacje były napędzane przez technologię cyfrową, nowych uczestników, a także, w niektórych sektorach, przez zmieniające się przepisy.
Gotowość świata finansów do przyjmowania nowych sposobów myślenia pomaga firmom sprostać wyzwaniom w warunkach większej konkurencji, nowych modeli biznesowych i nieustannych zmian.

Blockchain (łańcuch bloków lub czasem też łańcuch blokowy): tworzenie praktycznych rozwiązań

Blockchain, technologia stanowiąca podstawę kryptowaluty bitcoin, w ostatnich latach zdominowała nagłówki gazet. Blockchain to wspólna księga rachunkowa w architekturze rozproszonej, w której rejestrowane są wszystkie transakcje. Jest zakodowana tak, aby dane były bezpieczne i nie wymagały zewnętrznego podmiotu, będącego gwarantem transakcji.

Raport dla Światowego Forum Gospodarczego, organizującego spotkania świata biznesu i polityki na światowym szczycie ekonomicznym w Davos, zauważa, że „zdecentralizowane systemy, takie jak protokół blockchain, grożą wyeliminowaniem pośredników w niemalże każdym procesie w usługach finansowych”. Niemniej jednak, wiele banków bada, w jaki sposób zastosować blockchain dla swoich potrzeb w szeregu usług finansowych, poczynając od płatności, poprzez rozliczenia, aż po inteligentne kontrakty i e-tożsamość.

ING i dziesiątki innych banków zainwestowały 107 milionów USD w R3, grupę rozwijającą technologię rozproszonych ksiąg rachunkowych dla firm finansowych. „ING podejmuje działania, aby ułatwić klientom robienie interesów z nami: zarówno poprzez niewielkie, lecz ciągłe ulepszenia, jak i poprzez dokonywanie radykalnych zmian. Nasza inwestycja w grupę R3 należy do tej drugiej kategorii. Wierzymy, że technologia blockchain może naprawdę zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej” – powiedział Mark Buitenhek, szef usług transakcyjnych ING. Niedawno ING przeprowadził testy platformy transakcji walutowych, opartej na technologii blockchain we współpracy z konsorcjum Calypso i R3ING.

ING współpracuje również z podmiotami z branży fintech, holenderskim bankiem centralnym, holenderskim Stowarzyszeniem ds. Płatności oraz europejskim forum bankowości, a w 2016 roku pracował nad 27 dowodami koncepcji w sześciu obszarach biznesowych: płatności, finansowanie handlu i rozwiązania w zakresie kapitału obrotowego, rynków finansowych, skarbca bankowego, udzielania kredytów, przestrzegania prawa i standardów oraz tożsamości. Niektóre z w/w inicjatyw już przyniosły efekty, a w obrocie ropą naftową zawarto już pierwsze transakcje na początku tego roku, wykorzystując technologię opracowaną przez ING Fintech, zwycięzcę bootcampu Easy TradING Connect dla firm z branży fintech. Wkrótce spodziewamy się, że następną branżą będzie także handel skroplonym gazem ziemnym.

Płatności mobilne: dołączenie do firm internetowych

Payconiq to kompleksowa aplikacja umożliwiająca użytkownikom dokonywanie płatności bezpośrednich w sieci, w sklepie i w sieciach peer-to-peer. Aplikacja łączy się bezpośrednio z kontem płatności klienta, prowadzonym przez jeden z banków uczestniczących. ING opracował tę aplikację w 2014 roku, która na rynek belgijski została wprowadzona rok później; w tym roku, aplikacja została rozszerzona o Holandię, a obecnie jest obsługiwana przez grupę banków w Belgii i Holandii. W sierpniu ogłoszono, że wraz z przejęciem Digicash aplikacja Payconiq będzie również oferowana w Luksemburgu.

„Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji płatniczych, ale nie wszystkie działają w sklepach, w Internecie i w sieciach peer-to-peer, a także na całym świecie” – mówi Duke Prins, dyrektor generalny firmy Payconiq. „Nasza inicjatywa jest odpowiedzią na rewolucję cyfrową i zmieniające się regulacje na europejskim rynku płatniczym.” Payconiq przewiduje wprowadzenie pod koniec 2018 roku Dyrektywy o usługach płatniczych 2 (PSD2) w Europie, która umożliwi klientom udostępnianie stronom trzecim danych płatniczych z ich banku oraz przeprowadzanie transakcji z kontem klienta.

W niedawno udzielonym wywiadzie prezes ING, Ralph Hamers, przyznał, że firma Payconiq przeszkadzała ING w generowaniu przychodów z tytułu prowizji od kart płatniczych, ale stwierdził, że takie przeszkadzanie jest warte zachodu, ponieważ oferuje możliwości rozwoju. „Jestem przekonany, że jeśli tego nie zrobimy, to zrobi to ktoś inny” – zauważył. „Jeśli jesteś pierwszym, który zburzy stary porządek, to owszem, z jednej strony, stracisz część dochodów, ale będziesz w stanie zrekompensować utracone przychody wzrostem przychodów z drugiej strony.”

[caldera_form id=”CF59783f8b861a6″]

Płatności mobilne: zastosowanie podejścia ekosystemowego

Wobec braku powszechnego korzystania z kart kredytowych, Chiny uzyskały przewagę w stosunku do reszty świata w zakresie płatności mobilnych. Obecnie, płatności mobilne stanowią 74% wszystkich płatności online, a ich liczba ma wzrosnąć o 68% na przestrzeni najbliższych dwóch lat. Rynek o wartości 5,5 mld dolarów jest podbijany w szybkim tempie przez Alipay (będącego częścią spółki stowarzyszonej Ant Financial, giganta handlu detalicznego Alibaba), w walce z Tencent, który obsługuje WeChat Pay w ramach swojej niezwykle popularnej platformy gier i mediów społecznościowych WeChat.

WeChat ma 900 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie i szybko opracował szeroki asortyment narzędzi, aby zapewnić, że pozostaną one w jego ekosystemie: niepotwierdzone dane sugerują, że wiele osób żyje obecnie przez całe życie, w tym cała komunikacja, płatności i usługi w świecie WeChat.

Ponieważ ludzie „poświęcają coraz więcej czasu w ekosystemie WeChat – i trzymają środki finansowe w portfelu na płatności peer-to-peer, zakupy w aplikacji i inne rzeczy” – efekty sieciowe WeChat wzmacniają się, zauważa Jeff Galvin, partner w biurze McKinsey w Hong Kongu. Wydaje się, że strategia firmy sprawdza się w praktyce: WeChat ponad dwukrotnie zwiększył udział w rynku transakcji płatniczych do 37% w IV kw. 2016 roku, w porównaniu do 15,9% rok wcześniej.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.