cz. II – Sześć technologii zmieniających oblicze finansów

Radykalne zmiany w sektorze finansów i bankowości. Niżej opisane innowacje mogą zrewolucjonizować sposób uzyskiwania dostępu do informacji finansowych i usług.

4.  Aplikacje: cenne informacje w zasięgu ręki

Zapewniając przejrzystość i poprawiając dostęp do informacji, technologia może otworzyć nowe możliwości. ING Real Estate Finance (ING REF) stworzył aplikację, która umożliwia klientom z siedzibą w Holandii natychmiastowe sprawdzenie, w jaki sposób mogą uczynić swój portfel nieruchomości bardziej ekologicznym i jak wiele mogą zaoszczędzić.

Aby opracować aplikację, ING REF nawiązał współpracę z konsultantem ds. energii. Korzystając z takich danych wejściowych jak rok budowy i wielkość obiektu (w metrach kwadratowych), aplikacja może określić aktualne dane dotyczące emisji CO2 dowolnej nieruchomości komercyjnej oraz potencjalne oszczędności wynikające z zastosowania różnych rozwiązań, takich jak np. okna podwójne szkolone lub lepsza izolacja budynku Aplikacja jest automatycznie aktualizowana, gdy zmieniają się przepisy, dotacje i ceny energii. Dla nieruchomości o powierzchni ponad 3.500 m2 ING REF płaci za dokładniejszą weryfikację pod kątem systemu BREEAM/Energy.

„Aplikacja wydobywa zgadywanie ze zrównoważonego rozwoju i sprawia, że opracowanie uzasadnienia biznesowego jest proste” – wyjaśnia Jos Jonkers, menedżer biznesowy, działu ING REF ds. Zrównoważonego Rozwoju. „Co więcej, ponieważ możemy udostępnić finansowanie za pośrednictwem ING Groenbank, wnioskodawcy otrzymują 0,5% zniżki dla kosztów kredytu ekologicznego pozwalającego sfinansować inwestycje modernizacyjne zapewniające oszczędności energii.” Klienci otrzymują 100% środków na swoje inwestycje w ekorozwój; aby uzyskać prawo do kredytu, potrzebują oficjalnego oświadczenia odpowiednich władz, że budynek jest ekologiczny. „Reakcja klientów jest pozytywna i mamy już 18.000 nieruchomości, czyli trzy czwarte naszego portfela zamówień w aplikacji” – mówi Jonkers. „Nie ma żadnej innej aplikacji na rynku, która byłaby tak kompleksowa: nasza aplikacja uwzględnia 40 różnych wskaźników.”

5.  Sztuczna inteligencja (AI): chatboty, które tworzą wartość – i wiele więcej

Sektor finansowy, w szczególności niskie koszty, firmy zarządzające pasywnymi inwestycjami w dobra inwestycyjne (bankowość prywatna), w coraz większym stopniu korzystają z chatbotów lub robotów doradców, aby ułatwić konsumentom wybór produktów. Zazwyczaj rozwiązania te wymagają od konsumentów odpowiedzi na szereg pytań dotyczących horyzontu czasowego ich inwestycji, tolerancji ryzyka i celów majątkowych przed zastosowaniem różnych algorytmów w celu określenia produktów inwestycyjnych najlepiej dopasowanych do potrzeb klienta. W niektórych przypadkach portfel jest nadal zarządzany przez robota doradcę.

[caldera_form id=”CF59783f8b861a6″]

W USA firmy korzystające z robotów doradców zdobyły znaczny udział w rynku w stosunku do tradycyjnych opiekunów klienta w bankowości prywatnej: największa firma obecnie zarządza aktywami o wartości ponad 7 mld USD. W Europie natomiast nadal istnieje znaczny opór wobec udzielania porad inwestycyjnych przez automaty. Badanie ING Mobile Banking 2017 przeprowadzone na próbie liczącej prawie 15.000 osób w 15 krajach wykazało, że 91% nie pozwoliło komputerowi na podejmowanie decyzji dotyczących pieniędzy: tylko 3% twierdzi, że czuje się komfortowo z poradami udzielanymi przez robota. Niemniej jednak mogą roboty doradcy mogą zyskać na ważności na wszystkich rynkach.

W miarę jak sztuczna inteligencja i techniki głębokiego uczenia będą coraz bardziej zintegrowane z robotami doradcami, staną się oni coraz bardziej zaawansowani. W przyszłości może się zdarzyć na przykład, że roboty doradcy będą automatycznie zmieniać skład portfeli w miarę zmieniających się potrzeb finansowych klientów oraz udzielać odpowiedzi na zapytania klientów dotyczące implikacji podatkowych związanych z inwestycjami. Sztuczna inteligencja ma wiele innych potencjalnych zastosowań w sektorze finansowym: na przykład programowanie w języku naturalnym może odgrywać rolę w monitorowaniu ryzyka lub tworzeniu dokumentów kredytowych w celu przyspieszenia obsługi dokumentacji prawnej.

6.  Przetwarzanie dużych ilości danych (Big data): rozumienie informacji

Zgodnie z ostatnim raportem Accenture, firmy świadczące usługi finansowe są pełne danych zarówno z tradycyjnych wewnętrznych źródeł strukturalnych, jak i coraz częściej z zewnętrznych „nieuporządkowanych” źródeł danych, od mediów społecznościowych po nowo dostępne bazy danych należące do organów władzy państwowej i do podmiotów obcych. Kluczem jest zrozumienie tych informacji, aby mogły być skutecznie wykorzystywane do tworzenia innowacyjnych rozwiązań oraz wartości dla banków i ich klientów.

Według Accenture, decyzje podejmowane w oparciu o dane mogą pozwolić odkryć nowe możliwości biznesowe (np. poprzez identyfikację potencjalnych potrzeb klientów), zwiększenie produktywności i wydajności (nowe technologie, takie jak automatyzacja procesów i przechowywanie w chmurze pozwalają firmom przetwarzać duże ilości danych nieuporządkowanych po niskich kosztach) oraz zarządzać ryzykiem i regulacjami prawnymi. „Wykorzystanie dużych ilości danych pomaga organizacjom uprościć i obniżyć koszty pobierania danych ze źródła i przetwarzać je w użyteczne informacje do celów sprawozdawczości regulacyjnej, w tym działań wymagających dużej ilości danych, takich jak symulacje w czasie rzeczywistym i analiza scenariuszy, które są często wymagane przez organ regulacyjny” – wyjaśniono w raporcie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.