Gospodarka się rozpędza. Europa zarabia i wydaje coraz więcej, coraz więcej towarów trzeba też transportować do fabryk i sklepów. Jednym z beneficjentów tej sytuacji jest sektor motoryzacyjny. Warto przyjrzeć się spółkom z tej branży notowanym na GPW.
Stać nas na więcej
O hierarchii potrzeb każdy z nas uczył się w szkole. W pierwszej kolejności człowiek zaspokaja potrzeby podstawowe, niezbędne do życia. Kiedy to osiągnie, zaczyna sięgać wyżej. Analogicznie przebiega to w sferze ekonomii. W czasach kryzysu dbamy przede wszystkim o to, żeby mieć co jeść, gdzie spać i co na siebie włożyć. Gdy sytuacja gospodarcza poprawia się, praca jest bardziej pewna i zarobki rosną. Ludzie mogą sobie pozwolić wtedy na więcej. Zaczynają myśleć o zmianie mieszkania lub kupnie nowego auta. Większe zyski notują też firmy, które przystępują do modernizacji i rozbudowy swoich flot. Efektem jest rosnący popyt zarówno na samochody osobowe, jak i ciężarowe.
Rynek motoryzacyjny rośnie…
W zeszłym roku w Unii Europejskiej sprzedano 14,6 mln samochodów osobowych. To o 6,5% więcej niż w roku 2015. To najlepszy wynik od czasów sprzed globalnego kryzysu (2007 r.). A ma być jeszcze lepiej. Według stowarzyszenia producentów ACEA (European Automobile Manufactures Association) w tym roku czeka nas kolejny wzrost, choć prognoza zakłada spadek tempa do zaledwie 1%. Winne mają być polityczne zawirowania w Unii Europejskiej: przygotowania do brexitu oraz wybory we Francji i Niemczech. Finalny wynik może jednak okazać się dużo lepszy. Wartość eksportu polskiej branży automotive wyniosła w grudniu ubiegłego roku 1,71 mld euro. To wzrost o 11,56 proc. w stosunku do ostatniego miesiąca 2015 roku. W tym roku eksport ma jeszcze wzrosnąć.
…akcje idą w górę
Od obecnego roku GPW wprowadziła nowy indeks WIG-motoryzacja. W trakcie niespełna 4 m-cy zyskał on 5,7%. Nie jest to wynik rewelacyjny, jeśli weźmiemy od uwagę panującą od kilku miesięcy hossę. Na indeks składa się jednak zaledwie 8 spółek, pomijanych jest wiele firm mniej lub bardziej związanych z branżą motoryzacyjną. Wystarczy podać przykład Boryszewa. Pod względem przychodów sektor motoryzacyjny jest na drugim miejscu i to w nim zarząd widzi największe perspektywy rozwoju. Kurs akcji Boryszewa w trakcie ostatnich 12 miesięcy wzrósł o 146%.
Wykres: notowania akcji Boryszewa
Dobrym przykładem jest też Wielton, produkujący naczepy do samochodów ciężarowych (akcje wzrosły w ciągu roku o 110,72%).
Wykres: notowania akcji Wieltonu
Na GPW mamy też silną reprezentację dostawców i poddostawców podzespołów czy też elementów wyposażenia dla koncernów samochodowych. Oni wszyscy już zyskują i powinni dalej zyskiwać na dobrej koniunkturze w branży.
Podsumowując:
- Rynek motoryzacyjny znajduje się w dobrej kondycji, najlepszej od początku globalnego kryzysu finansowego;
- Perspektywy dalszego rozwoju są obiecujące, większej sprzedaży aut sprzyjać będzie poprawiająca się sytuacja gospodarcza i wzrost zarobków;
- Na GPW notowanych jest wiele spółek powiązanych z sektorem motoryzacyjnym, których akcje powinny zyskać na dobrej koniunkturze w branży.