Jeden z flagowych projektów rekomendowanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest program dotyczący elektromobilności. Założenia tego projektu wskazują na nowy kierunek rozwoju polskiej gospodarki, który przełoży się nie tylko na zrewolucjonizowanie przemysłu motoryzacyjnego ale również będzie to kluczowy element innowacyjności. Jak strategia wpłynie na polską gospodarkę? Czy w projekt zaangażują się giełdowe spółki z GPW? Na te pytanie odpowiem w niniejszym artykule.
Program elektromobilność
Celem programu ” elektromobilność ” jest zwiększenie udziałów pojazdów o napędzie elektrycznym poprzez produkcję taboru komunikacji miejskiej, takich jak autobusy elektryczne i tramwaje. Dodatkowo planowana jest produkcja samochodów elektrycznych. Do 2020 roku rząd planuje przeznaczyć na ten program 19 mld zł. W jakim kierunku popłyną pieniądze?
Ursus beneficjentem programu
Beneficjentem programu może być m.in. giełdowy Ursus, który w swojej ofercie posiada dwa typy elektrycznych autobusów. Obecnie w zakładach w Lublinie produkuje rocznie 100 egzemplarzy. W najbliższych dwóch, trzech latach planowane jest zwiększenie mocy produkcyjnych do kilkaset sztuk rocznie. Motorem napędzającym produkcję będzie rozwój koncepcji ekologicznego transportu publicznego. Przykładem jest Jaworzno, które ostatnio zakupiło 16 autobusów elektrycznych i we współpracy z dystrybutorem energii (Tauron) buduje nowoczesną, ekologiczną, sprawną i komfortową komunikację miejską. Podobne rozwiązania stosowane są w innych miastach Polski: Warszawa, Kraków, Inowrocław i Lublin. Wydaje się, że samorządy coraz bardziej będą skłaniać się do kupna elektrycznych autobusów ze względu na problem smogu. W związku z tym jest realna szansa, aby udział floty autobusów miejskich w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców wzrósł z 0,3 proc. do zakładanych 10 proc. w 2020 roku.
5 tys. nowych miejsc pracy
Z prognoz wynika, że takich autobusów ma być sprzedawanych ponad tysiąc sztuk rocznie, co oznaczać powinno ok. 5 tys. nowych miejsc pracy w branży. W ślad za rozwojem elektromotoryzacji może się okazać, że w Polsce powstanie kilkadziesiąt mniejszych zakładów produkujących części i podzespoły do tych pojazdów. Przykładem jest koreański koncern LG Chem, który wybuduje pierwszą w Europie fabrykę akumulatorów za 1,3 mld zł. Zakład powstanie w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia.
Spółki energetyczne odegrają kluczową rolę
Kluczową rolę w powstawaniu systemu elektromobilności w Polsce będą odgrywać spółki energetyczne. Będzie to jednocześnie szansa na wzrost innowacyjności energetyki i impuls do jej rozwoju. W tym celu powstała spółka ElectroMobility Poland zrzeszająca największych producentów i dystrybutorów energii elektrycznej w Polsce (PGE, Energa, Enea oraz Tauron). Jej zadaniem będzie stworzenie warunków do pojawienia się 1 mln pojazdów elektrycznych w 2025 roku. Chodzi przede wszystkim o stacje do ładowania. Obecnie jest ich 305, ale w 2020 roku ma być już ponad 6,5 tys. w 32 aglomeracjach w Polsce. Stworzenie niezbędnej infrastruktury zaangażowane będą z pewnością paliwowe spółki jak PKN Orlen, czy Lotos. W upowszechnieniu elektromobilności niezbędny będzie również rozwój tzw. inteligentnych liczników energii. W tym zakresie specjalizuje się giełdowy Apator.
Trudna kwestia samochodu elektrycznego
Bardziej złożona sprawa wygląda w przypadku stworzenia polskiego samochodu elektrycznego. Nie wiemy jednak jak technicznie taki samochód mógłby wyglądać. Wiadomo jedynie, że konstrukcja pojazdu będzie zbudowana z nowoczesnych, lekkich materiałów – aluminium, włókien węglowych, lekkich stali. To może być szansą dla producentów współpracujących z sektorem motoryzacyjnym. Chodzi o produkty giełdowego Alumetalu, czy Stalproduktu. Pozostaje jeszcze kwestia utylizacji akumulatorów. Jest to zadanie dla spółek recyklingowych. W tym zakresie specjalizuje się giełdowy Elemental Holding.
Podsumowanie
Podsumowując, kwestia elektromobilności w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju zajmuje jedno z priorytetów obecnego rządu. Prowadzone w tym temacie działania z pewnością wpłyną na stan polskiej gospodarki i na kierunek rozwoju polskich spółek giełdowych.