Początek 2015 roku obfitował w debiuty na Warszawskiej Giełdzie. Takiego wysypu udanych IPO nie mieliśmy na polskiej giełdzie już bardzo dawno. W tym roku średnia premia za zainwestowanie środków w debiucie wynosi 11,67%. Najmniej mogliśmy zarobić w przypadku Uniwheels 6%, a najwięcej w przypadku debiutu PEM blisko 19%.
Lp. | Spółka | Data debiutu | Cena emisyjna (zł) | Cena na zamknięcie w dniu debiutu | Zysk na debiucie |
1 | Private Equity Managers | 2015-04-09 | 111 | 132,1 | 19,01% |
2 | Idea Bank | 2015-04-16 | 24 | 26,95 | 12,29% |
3 | Wirtualna Polska | 2015-05-07 | 32 | 35 | 9,38% |
4 | Uniwheels | 2015-05-08 | 105 | 111,3 | 6,00% |
Średnia | 11,67% |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GPW
Jest kilka powodów dla których spółki na debiucie rosną
- Uwolnienie premii za brak płynności
Jedną z głównych zasad finansów mówi o awersji do ryzyka. Inwestorzy inwestując na rynku kapitałowym mogą wybierać między aktywami, które oferują wysoką stopę zwrotu i wysokie ryzyko lub też niską stopę zwrotu i niskie ryzyko. Jednym z czynników powodujących wyższe ryzyko inwestycji jest m. in. brak płynności. Im łatwiej jest wyjść z danej inwestycji tym mniejsze ryzyko. W przypadku spółek notowanych na giełdzie mamy do czynienia ze stosunkowo dużą płynnością. Inwestor jest w stanie w ciągu kilku chwil sprzedać akcje i otrzymać gotówkę. W przypadku spółek niepublicznych znacznie trudniej jest wyjść z inwestycji, gdy chcemy pozbyć się udziałów musimy szukać inwestora na własną rękę. W momencie debiutu następuje „uwolnienie premii płynnościowej” co powoduje, że ryzyko akcji spada bo łatwiej jest upłynnić walory.
- Gra marketingowa
Gra marketingowa polega na zachęceniu inwestorów do inwestycji poprzez przekazanie różnego rodzaju pozytywnych informacji, które mogą przyciągnąć klientów. Informacje te możemy podzielić na dwie grupy. Pierwszą są to różnego rodzaju reklamy (obecnie głównie w formie elektronicznej). Emitent stara się publikować ogłoszenia o debiucie na różnego portalach informacyjnych (szczególnie o tematyce ekonomicznej) zachęcające do inwestycji w akcje swojej spółki. Drugim rodzajem informacji jakie podaje emitent są to informacje bieżące. Szczególnie w okresie poprzedzającym debiut, emitent stara się wypuścić jak najwięcej pozytywnych informacji o sobie. Publikowane są różnego rodzaju plany, często zbyt optymistyczne.
- Manipulacje
Czynnikiem powodującym wzrost kursu akcji w dniu debiutu są często manipulacje mające na celu podniesienie kursu akcji. Wprowadzający jest odpowiedzialny za udany debiut spółki, dlatego, często inwestuje w debiut poprzez podmioty zależne. W wypadku, gdy debiut zakończy się porażką, wprowadzający traci zaufanie rynku i inwestorzy mogą niechętnie podchodzić do pozostałych ofert wprowadzającego.
Źródło: http://www.morguefile.com
Podsumowując
Debiuty są doskonałą okazją do szybkiego zysku. Pamiętać jednak musimy, że nie wszystkie debiuty przynoszą ponadprzeciętne stopy zwrotu. W długim terminie występuje wręcz tendencja odwrotna. Po pierwszym „zachłyśnięciu” się nową spółką rynek przecenia walory. W dłuższym terminie okazuje się, że prognozy zarządu okazują się być przesadzone i pokazywane tylko po to aby wywołać popyt na akcje. Statystycznie, w długim terminie, akcje debiutujących spółek radziły sobie gorzej niż reszta rynku.