Spółki modowe pozostają w centrum uwagi

Wystarczyło kilka mroźnych dni w okresie świątecznym, by inwestorzy ponownie z większą uwagą spojrzeli na spółki sektora detalicznego zajmujące się sprzedażą produktów modowych.

Podczas słabszej dyspozycji dotychczasowych liderów branży (LPP i CCC ze względu na wymagające wyceny wskaźnikowe), rynek sięga po spółki, które mają największy potencjał do poprawy wyników finansowych w 2015 r. Do takich spółek z pewnością należy Grupa Vistula, Bytom, czy Gino Rossi.

Liderem rynkowych zwyżek z pierwszych dni stycznia br. jest Grupa Vistula. Kurs detalisty specjalizującego się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn, ostatecznie uporał się ze strefą podaży (1,95-2,0 zł), która na kilka miesięcy zablokowała wzrosty w połowie września 2014 r. Teraz na celowniku kupujących znajduje się obszar 2,25-2,35 zł (odmierzony minimalny zasięg z wybicia z konsolidacji w przedziale 1,65-1,95 zł). Ostatnio zarząd Vistuli pochwalił się, iż skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte przez spółkę w grudniu 2014 r. wyniosły ok. 72,1 mln zł i były wyższe o ok. 15,4% niż rok wcześniej. W ujęciu narastającym wartość przychodów ze sprzedaży zrealizowanych w okresie styczeń – grudzień 2014 roku wyniosła około 443,5 mln zł i była wyższa o około 11,5% od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zarząd podtrzymuje równocześnie prognozy zysku netto założone na ten rok w programie motywacyjnym celujące w poziom 20 mln zł. Cel ten jest ambitny, ale możliwy do osiągnięcia.

VST

Drugą pozytywnie wyróżniającą się spółką jest Monnari Trade. Kurs spółki odzieżowej od drugiej połowy listopada ub. r. do pierwszych dni stycznia br. konsolidował tuż powyżej poziomu 10,0 zł. Wystarczyła jednak jedna pozytywna informacja, aby inwestorzy przystąpili do zdecydowanych zakupów. Przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej Monnari Trade za IV kwartał 2014 r. wyniosły 60,5 mln zł, co oznacza wzrost o 25,3% w skali roku. Narastająco w całym 2014 r. przychody wyniosły 172,1 mln zł, co oznacza wzrost o 20,4%. Warto jednak zwrócić uwagę, iż w ubiegłym tygodniu kurs Monnari Trade napotkał na silną reakcję strony podażowej w rejonie strefy 12,0-12,2 zł. Wzmożone wymiany akcji odzieżowej spółki na tych poziomach cenowych sugerują, iż notowania Monnari Trade mogą teraz przejść fazę nieco większej korekty spadkowej. W pesymistycznym scenariuszu nie można nawet wykluczyć powrotu kursu w rejon psychologicznej wartości 10,0 zł.

MON

Kolejną pozytywnie wyróżniającą się spółką z tej branży jest Gino Rossi. Kurs producenta obuwia i akcesoriów z wyższej półki w połowie ubiegłego tygodnia zareagował na informację o nowej prognozie zarządu dotyczącej wyników finansowych w 2015 r. Obecnie przedstawiciele spółki spodziewają się, że w tym roku Gino Rossi będzie w stanie wypracować zysk EBITDA na poziomie 27 mln zł i przychody na poziomie 290 mln zł. Zarząd spółki Gino Rossi sporządził prognozę finansową na podstawie zgłoszonego i szacowanego popytu na kolekcję wiosna-lato 2015 oraz szacowanego popytu na kolekcję jesień-zima 2015.  Dla porównania w 2013 r. zysk EBITDA wyniósł 14,1 mln zł (i był zgodny z prognozą spółki). Prognoza na 2014 r. to 21,0 mln zł, zaś w I-III kw. zysk w tym ujęciu wyniósł on 14,2 mln zł. Po tej informacji inwestorzy przystąpili do zakupów akcji Gino Rossi, jednak kwestia testowania szczytów z ubiegłego roku (3,35-3,45 zł) pozostaje otwarta. Na drodze do dalszego umocnienia kursu może bowiem stanąć słabsza koniunktura na całym rynku akcji.

GRI

Listę pozytywnych wyróżnień spółek z branży detalicznej zamyka Bytom. Zarząd realizując cel finansowy na 2014 r., uwiarygodnił się w oczach inwestorów. Cel na 2015 r. to wypracowanie 7,7 mln zł zysku netto. Spółka jest zdrowa i gotowa do osiągania kolejnych rekordów. Biorąc pod uwagę ubiegłoroczne wyniki sprzedaży i zrealizowane marże, prezes spółki już teraz potwierdził, iż spółka zrealizowała założenia pierwszego etapu programu motywacyjnego (4,4 mln zysku netto) z wyraźną nawiązką. Spółka zdecydowała się przyśpieszyć publikację wyników finansowych za IV kw. 2014 r. na 10 marca br. Przychody za 2014 przekroczyły 100 mln, w porównaniu do 85 mln zł w 2013 r. Obecnie Bytom koncentruje się na rozwoju organicznym, jednak przy najbliższym spowolnieniu koniunktury rozejrzy się za akwizycjami w swoim segmencie. Notowania Bytomia wystrzeliły w górę przełamując strefę oporu w przedziale 1,5-1,6 zł. Tak wysoko spółka notowana była ostatnio w połowie 2010 r.

BTM

Podsumowując, spółki modowe w dalszym ciągu mają potencjał do poprawy wyników. W 2015 roku detaliści powinni zatem skorzystać z poprawiającej się koniunktury gospodarczej w Polsce, co wpływa na większą swobodę zakupową klientów. Do tego spółki te są dobrze przygotowane od strony kosztowej, dzięki przeprowadzonej wcześniejszej restrukturyzacji w tym zakresie.

 

Mariusz Puchałka

Analityk giełdowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.