TQM – stawiajmy na jakość

         Zarządzający każdej szanującej się spółki giełdowej dobrze wiedzą, że pozyskanie nowego klienta jest wielokrotnie droższe niż utrzymanie stałego…

Firmy koncentrują swoją uwagę na kliencie, stosując różne strategie zarządzania relacjami z klientami, w tym np. najbardziej znany CRM. Jednak żadna, nawet najbardziej wysublimowana strategia skierowana na klienta, nie może się obejść bez dbałości o jakość (towarów, czy usług). Inwestorzy giełdowi dobrze postrzegają spółki stawiające na jakość.

        Ogólnie dostępna definicja mówi, że zarządzanie przez jakość, czyli z angielskiego TQM (Total Quality Management), to inaczej kompleksowe zarządzanie przez jakość, lub inaczej totalne zarządzanie jakością. Podejście to zakłada, iż każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia pro-jakościowego. Uczestniczą w nim wszyscy pracownicy poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, samokontrolę i stałe podnoszenie kwalifikacji. Celem jest osiągnięcie długotrwałego sukcesu, którego źródłem są zadowolenie klienta oraz korzyści dla organizacji i jej członków oraz dla społeczeństwa.

       Zarządzanie przez jakość opiera się na kilku założeniach:

1) każdy pracownik przedsiębiorstwa musi być zaangażowany w doskonalenie najdrobniejszych aspektów działalności firmy. Doskonalenie prowadzone jest poprzez częste drobne usprawnienia. W efekcie prawdziwy wzrost jakości i efektywności powstaje, gdy efekt ten pochodzi z setek drobnych i tanich zmian;

2) prowadzi się optymalizację procesów. Chodzi tu o synchronizację pracy poszczególnych stanowisk, co minimalizuje koszty zapasów;

3) na jakość przedsiębiorstwa największe znacznie ma odpowiednie zarządzanie firmą, organizacją pracy i motywacja;

4) sukces zarządzania przez TQM osiąga się dopiero po jakimś czasie, w wyniku długotrwałego stosowania metod, co powoduje również uzyskanie przewagi konkurencyjnej;

5) sukces firmy musi przekładać się nie tylko na działalności organizacji, ale  także na korzyści dla społeczeństwa, środowiska naturalnego, itp. ponieważ przedsiębiorstwo musi brać na siebie społeczną odpowiedzialność.

        Zarządzenie przez jakość posiada już sporą historię. W krajach europejskich tysiące firm wdrożyło już TQM. Do najbardziej znanych i cenionych przedsiębiorstw należą m.in.: VOLVO, Rank Xerox, ICL Design and Distribution, Siemens, Philips. W Polsce działania w kierunku TQM nasiliły się w momencie powstania Polskiej Nagrody Jakości (w 1995 roku) przez Krajową Izbę Gospodarczą i Polskie Centrum Badań i Certyfikacji oraz Fundację „Teraz Polska”.

       Tak naprawdę jednak, źródeł TQM należy szukać już w latach 20. XX wieku. W latach 20-tych prowadzone były badania nad statystycznym opisem zmienności w produkcji, co zaowocowało opracowaniem założeń statystycznego sterowania procesami, a później statystycznego sterowania jakością. Jak się później okazało, metody te zostały wykorzystane w czasie II wojny światowej w przemyśle zbrojeniowym Stanów Zjednoczonych. Kolejnym okresem rozwoju TQM, był kryzys naftowy w Stanach Zjednoczonych. W tych czasach Amerykanie zainteresowali się małymi i tanimi autami z Japonii, co skutkowało pierwszymi poza Japonią próbami wdrożeń TQM.

       O tym, że warto inwestować w jakość przekonał się Inter Groclin. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, spółka znajdowała się w bardzo dobrej kondycji finansowej. Zarząd w okresie prosperity postawił na jakość swoich towarów i usług. Okres 2004-2008 r. był niekorzystny dla spółki, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. W kolejnych latach inwestorzy giełdowi, oraz banki kredytujące spółkę, z pewnością wzięły pod uwagę zdobyte w 1995 r. i 2001 r. certyfikaty zarządzania jakością, co ostatecznie pozwoliło spółce wyjść na prostą i ponownie się rozwijać.

Mariusz Puchałka
Analityk giełdowy

  

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową, została przygotowana przez ING Securities Spółka Akcyjna w Warszawie wyłącznie w celach informacyjnych i nie stanowi rekomendacji w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715). ING Securities Spółka Akcyjna w Warszawie dołożyła należytej staranności w celu zapewnienia, iż zawarte informacje nie są błędne lub nieprawdziwe w dniu ich publikacji, jednak ING Securities Spółka Akcyjna w Warszawie i jej pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności za ich prawdziwość i kompletność, jak również za wszelkie szkody powstałe w wyniku wykorzystania niniejszej publikacji lub zawartych w niej informacji.

2 komentarzy

  1. Posiadane przez spółke certyfikaty jakości pozwalają inwestorowi, a wczesniej klientowi na określenie poziomu wykonania danego towaru. to ważna i cenna wskazowka

  2. Jakość w rożnych dziedzinach mierzy sie przyznawanymi certyfikatami. Mam na myśli nowoczesne standardy wspomagane przez szkolenia ISO

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.